Sawadikap Thailand Part 1

Assalamualaikum.
Kemana aku menghilang selama hampir seminggu? Aku deactivated twitter dan segala account laman sosial aku.Aku off phone dan tinggalkan segala teknologi serta jaringan internet untuk satu tempat yang sememangnya membawa aku kepada suatu ketenangan yang jauh daripada keserabutan kepala otak dan kepincangan mental.Maka, bermulalah pengembaraan Nurjannah Syaqereen bersama keluarganya ke utara terlajak ke sempadan Malaysia menuju ke Thailand.

Dah settle isi borang cop passport dan segalanya, masuklah ke negara orang
dari Wang Kelian, Perlis menuju ke Satun, Thailand.

Disebabkan tak ada GPS, aku terpaksa jadi pembaca peta dan penunjuk arah sepanjang ayah aku drive untuk sampai ke destinasi pengembaraan berdasarkan  kertas dan peta di bawah..Aku risau jugak mula mula takut tersalah bagi direction pastu nnti kena halau dari kereta. Huks. Huks.Alhamdulillah lepas sejam masuk simpang sana sini finally sampai pekan Satun dan terus ke Pak Bara.



Sebelum malam menjelma, semuanya dah mengadu lapar. Jadi untuk elak kebuluran dan sebagai alas perut, terjumpanya gerai coconut ice-cream yang MasyaAllah rasa diaa sedaappnya. Nak cari makanan halal dekat Pak Bara dengan Satun ni takda masalah sebab 90% penduduk kawasan ni adalah Islam dan ada yang boleh berbahasa Melayu.Tapi kena pandai carilah restoran yang diyakini kehalalannya bersih lagi suci.

Ini adalah salah satu restoran halal yang aku dengan family makan.Nava Seafood. Cakap pasal makan dan deria rasa masing masing aku memang paling pro kalau bab makan ni.Seafood dia memang fresh.Tomyam dia memang gempak! Siakap tiga rasa memang sedapp menjilat jari. Memang makan besar malam tuu dengan angin laut yang acah acah sepoi bahasa. Memang best! Cakap pasal harga, bagi aku makanan kat sini memang reasonable berbaloi dengan apa yg disajikan. Kalau harga kat Malaysia macam ni susah laaa nak dapat.



Bermalam semalaman dekat Langka Beach Resort yang menghadap lautan Andaman.Tempat ni dekat sangat dengan jeti Pak Bara untuk yang nak pergi Koh Lipe Island. Landskap
resort ni sangat cantik dan tenang.Bukan senang nak dapat view bila bukak pintu bilik terus nampak laut pehhh.Pastu feeling romantik pastu jatuh tergeliat malu.Huhu.Best wehh serius tak tipu.Aku ingat sebelum tidur, try laa tengok tv siaran Thai ni.Sepatah haram apaa aku tak faham so aku  dengan adik aku buat laa skrip sendiri brdasarkan drama Thai sampai gelak berdekah pastu kena marah dengan ibu tak reti nak diam. Muahaha. Dan akhirnya kami tidur dengan aman.


Keesokkannya, bergerak ke jeti Pak Bara untuk next destination. Koh Lipe Island. Wuhuu! Are you ready kids? Haiyaai kaptenn! I cant hear youu? Kaptenn pekakk! Wuuuu.Okay ini adalah kabel wayar dekat pekan Pak Bara. Gambar kabel wayar jaa kot tuu punn nak ambik. This is seni guys.Hanya otak imaginasi fotografi macam aku jaa yang faham makna gambar ni.





                          
Dengan speed boat berkelajuan 120km/j kuasa kuda laut yang boleh drift atas air kona baring dan segalanya yang memuatkan 51 penumpang untuk ke Pulau Koh Lipe.Perjalanan ambik masa 1 jam setengah nak ke Koh Lipe ni.Sebenarnya ada dua pilihan sama ada nak naik feri ataupun speed boat. Pilihan family aku adalah speedboat untuk elak mabuk laut dan kepeningan, muntah loya dan sebagainya.Sebelum sampai Pattaya beach, singgah sekejap dekat sebuah Pulau yang memang cantik dengan keunikkan pintu gerbang sebab hakisan ombak,Pasir pantai dia MasyaAllah memang original punya putih. Clorox semua tak pakai.Dengan air laut yang jernih.Memang sumpah aku insecure dengan ciptaan Allah yang indah ni.


                         





                           
Pabila, speedboat berlabuh di tepi tongkang, maka, sampai sudah ke Pulau Koh Lipe. Tongkang ni tengah laut kot.Aku pun tanya laa ayah,"Ni ayah, nak pi sana cana? Berenang?" Dan ayah pun cakap, " Haaa, hg berenang sorang2."Huhuhu. Okay sebenarnya kena naik satu lagi boat kecil untuk ke Pulau Koh Lipe yang indah di seberang. Kenapa kena naik boat sampai dua kali kan? Ada laa sebabnya. Sebab diorang nak jaga batu karang yang ada sekitar pulau tuu. Daripada tu, aku dah nampak usaha diorang nak jaga keindahan pulau tuu.

Dan akhirnya tiba di Patayya Beach.

Bersambung...



No comments:

Post a Comment

 
Images by Freepik